Hrvatska je s ostatkom Europe i svijeta povezana svim prometnim linijama i dostupna svim prometnim sredstvima. Smještena je u centralnoj Europi pa je dostupna automobilom iz bilo kojeg europskog grada, a prve su ceste u njoj, upravo zbog ljepote i položaja, gradili još stari Rimljani. Bilo da želite bezbrižno letjeti avionom, putovati autobusom, vlakom, brodom ili pak samostalno upravljati cestovnim vozilom do Hrvatske, pozivamo vas da uživate u putovanju od prvog do posljednjeg kilometra uz pridržavanje sigurnosnih zdravstvenih preporuka.

Prijevoznici

1.     Opća pravila za zaposlenike

  • informiranje i obuka zaposlenika o provođenju procedura za zaštitu zaposlenika i gostiju te procedura u slučaju zaraze zaposlenika ili gosta
  • fizička distanca
  • nošenje zaštitnih maski
  • mjerenje tjelesne temperature
  • dezinfekcija ruku čim češće kada ruke nisu vidno zaprljane a pranje i dezinfekcija kada su ruke vidno zaprljane te dezinfekcija radnih površina više puta dnevno

2.     Avioprijevoznici

Pravila za putnike

  • nošenje zaštitnih maski, izuzev djece do 6 godina, tijekom cijelog vremena boravka u putničkoj kabini zrakoplova
  • ako se iz zdravstvenih razloga ne može nositi maska za lice, obvezna je liječnička potvrda koju se pokazuje prilikom prijave na let, ukrcaja te na ulasku u zrakoplov
  • izbjegavanje bespotrebnog dodirivanja površina i korištenja otvora za ventilaciju
  • za svakog putnika su osigurati vlažne maramice kojima mogu prebrisati sjedalo (naslon, rukohvati, otvori za ventilaciju i sl.)
  • Posluživanje hrane: sukladno preporukama i naputcima domaćih i međunarodnih javnozdravstvenih i regulatornih tijela dozvoljeno je posluživanje unaprijed pakiranih i zatvorenih proizvoda za konzumaciju hrane i pića tijekom leta

Prije leta

  • dostupne informacije i upute za putnike da se ne putuje ukoliko je: dijagnosticiran COVID-19, sukladno uputama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, došlo do pojave bilo kojih od simptoma karakterističnih za COVID-19 (groznica, novo razvijeni kašalj, gubitak okusa ili mirisa, nedostatak daha) sukladno uputama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo ili je putnik bio  u bliskom kontaktu sukladno uputama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
  • ukrcaj putnika u zrakoplov počinje ranije jer se primjenjuje procedura ukrcaja u manjim grupama od zadnjeg dijela zrakoplova prema prednjem (5-10 putnika)
  • u putničkom terminalu i prilikom ukrcaja u zrakoplov potrebno je održavati fizičku distancu
  • dozvoljena veličina i količina ručne prtljage: prilagoditi trenutnoj situaciji i uvjetima prijevoza – prihvatljive su ženske torbice, manji ruksaci i torbe za laptop koje se mogu nositi na ramenu, veću ručnu prtljagu potrebno je predati na check-in šalteru
  • omogućen online check-in
  • provjera jesu li putnici prije leta ispunili tzv. zdravstveni obrazac (Health Declaration Form u elektronskom obliku, ovisno o zahtjevima države na destinaciji)

Tijekom leta

  • najavljuju se ili prikazuju znakovi o obveznim zahtjevima ili preporučenom bontonu, namijenjenom smanjenju rizika od širenja infekcija koronavirusom tijekom leta
  • potrebno je izbjegavanje bespotrebnog dodirivanja površina i korištenja otvora za ventilaciju.
  • smanjeno kretanje u putničkoj kabini osim nužne potrebe
  • obvezno ispunjavanje PLF obrasca koji se koristi za kontaktiranje putnika ukoliko je naknadnom dijagnostičkom obradom utvrđeno da je neki od putnika pozitivan na COVID-19, a bio je na tom letu (Napomena: ovisno o zahtjevima države na destinaciji)

Zrak u putničkoj kabini

  • Putnici i posada udišu mješavinu svježeg i recirkuliranog zraka. Zrak se miješa sa svježim dovodom iz motora i prolazi kroz HEPA filtere. To su filteri koji mogu eliminirati manje čestice poput bakterija i virusa, a koriste se i u bolnicama

Poslije leta

  • nakon slijetanja napuštanje zrakoplova organizirano je u manjim grupama prema pozivu kabinskog osoblja
  • nošenje zaštitnih maski za lice
  • fizička distanca

Dezinfekcija i čišćenje zrakoplova

  • pojačane higijenske mjere i dezinficiranje u skladu s mogućnostima prilikom svakodnevnog redovitog čišćenja putničke kabine
  • osoblju su na raspolaganju različita dezinfekcijska sredstva

3.     Taxi prijevoz

         Vozilo

  • Istaknute bitne informacije i upute ophođenja na vidljivom mjestu u vozilu
  • Tijekom vožnje potrebno je osigurana adekvatna ventilacija
  • Prije i nakon vožnje potrebno je dezinficirati sve površine u vozilu.
  • Potrebno je osigurati dovoljno papirnatih maramica i dezinfekcijskih sredstava za čišćenje površina u vozilu kao i POS uređaja.

4.     Autobusi (privremeni i povremeni prijevoz):

Pravila za vozače

  • Potrebno je više puta dnevno dezinficirati vozačko mjesto i kabinu, a posebno površine koje se često dodiruju rukama kao što su kvake na vratima, volan, radna ploča.
  • Ako vozaču nošenje maske ne ometa sigurnu vožnju, preporučljivo je da nosi masku tijekom vožnje. Zaštitnu masku treba redovno mijenjati, a obvezno uvijek kada postane vlažna i mokra. Prije i nakon skidanja maske, ruke treba oprati toplom vodom i sapunom ili ih dezinficirati. Iskorištene jednokratne maske odlažu se u vreće za smeće koje su smještene u kante s poklopcem.

Autobus

  • Redovno čišćenje i prozračivanje unutrašnjosti prijevoznog sredstva (autobusa) prije i nakon vožnje.
  • Preporučuje se postava fizičke barijere između vozačkog mjesta i putnika (od pleksiglasa ili slično), a ne bude li to moguće, prvi red sjedala iza vozača neće se koristiti za prijevoz putnika.
  • Redovno prozračivanje putničkog prostor prilikom stajanja na stajalištima. Za vrijeme vožnje koristiti prozračivanje unutrašnjosti autobusa ventilacijom.
  • Omogućiti i poticati beskontaktnu kupnju karata ili online kupnju, a ako se koristi klasično kartično plaćanje ili gotovina, treba dezinficirati ruke nakon plaćanja.
  • Broj i raspored putnika u sjedalima je takav da omogućava propisani razmak između njih. Treba sjediti jedna osoba u redu, na način da sjede naizmjence na sasvim lijevom i sasvim desnom sjedalu.

5.     Brzobrodske i trajektne linije

Pravila za putnike

  • nošenje zaštitnih maski za vrijeme boravka na plovilu u zatvorenom prostoru te održavanje minimalne udaljenosti od 1,5 m između osoba
  • dezinfekcija ruku (prilikom ulaska u zatvorene dijelove plovila)
  • ograničen broj gostiju u zajedničkim prostorima plovila
  • putnicima se preporučuje da ukoliko je moguće sami nose prtljagu. Na zahtjev putnika, posada će pomoći s nošenjem prtljage

Higijena putničkog prostora:    

  • redovita dezinfekcija putničkog prostora (nakon svake vožnje) a posebnu pažnju usmjeriti na opremu/mjesta i površine koje se često dodiruju
  • čišćenje i dezinfekcija zajedničkih sanitarnih čvorova na plovilu više puta dnevno
  • dezinfekcijska sredstva biti će postavljena na ulazu u putnički prostor i u zajedničkim sanitarnim čvorovima
  • redovito prozračivanje unutrašnjosti plovila prije i nakon vožnje
  • redovito čišćenje i dezinfekcija filtera klima uređaja i ventilacije

Napomena: dezinfekciju plovila vršiti prema preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo za dezinfekciju brodova

Ugostiteljski sadržaji - Preporuke za usluživanje gostiju

  • Usluživanje u skladu s aktualnim preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
  • Uklanjanje jelovnika i cjenika sa stolova, dostupni na zahtjev gosta (opcije: digitalni oblik QR kodovi ili jednokratni u tiskanom obliku ili plastificirani)
  • Dezinfekcija stolova, jelovnika i cjenika nakon svakog gosta
  • Postava stolova, serviranje pribora  u skladu s aktualnim preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
  • Udaljenost stolova jedan od drugoga u skladu s aktualnim preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
  • Fizička distanca  između pojedinih grupa posjetitelja u skladu s aktualnim preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo

Preporuke za rad brzobrodskih i trajektnih linija                  

Zajedničke prostorije: 

  • Ograničiti broj putnika sukladno preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
Prijava za oznaku Safe stay in Croatia

Zračne luke

1. Opća pravila za zaposlenike i sve sudionike

  • informiranje i educiranje zaposlenika o provođenju procedura za zaštitu zaposlenika i putnika te procedura u slučaju zaraze zaposlenika ili putnika
  • obvezno održavanje fizičkoga razmaka između zaposlenika i putnika kroz cijeli putnički tok s pomoću oznaka
  • nošenje zaštitnih maski
  • mjerenje tjelesne temperature
  • dezinfekcija ruku i dezinfekcija radnih površina više puta dnevno
  • ograničiti broj osoba u zatvorenoj prostoriji

2. Opća pravila za zračnu luku

  • omogućiti dodatne informacije i pomoć od strane educiranog osoblja
  • omogućiti prijavu za let putem automata za registraciju putnika u putničkom terminalu
  • posebno označiti smjer kretanja kroz putnički terminal
  • u terminalu postaviti plakate i informativne prikaze o higijenskim mjerama i postupcima, redovno objavljivati zvučne najave i video obavijesti na ekranima kao podsjetnik za održavanje razmaka te pranje/dezinfekciju ruku
  • osigurati beskontaktne dezinfekcijske spremnike na određenim točkama putničkog terminala
  • na šalterima postaviti zaštitne transparentne pregrade, što uključuje sve komercijalne sadržaje i usluge putničkog terminala (trgovine, ugostiteljske sadržaje, mjenjačnice, prodaju karata, naplatu parkiranja, rent-a-car, agencije i dr.)
  • osigurati pravilno odlaganje korištenih maski za lice i rukavica

3. Opća pravila za putnike i posjetitelje

  • nošenje zaštitnih maski za lice u svim prostorima zračne luke
  • fizički razmak
  • dezinfekcija ruku: prilikom ulaska u objekt, prije konzumacije hrane i pića te redovito pranje ruku prilikom dužeg boravka u prostorima zračne luke
  • poštovanje oznaka za smjer kretanja kroz putnički terminal
  • ograničen izravan kontakt s površinama i drugim osobama

4. Opća pravila prije dolaska u zračnu luku

  • dostupne informacije i upute za putnike i posjetitelje da se ne putuje ukoliko je:
    •  dijagnosticiran COVID-19 u posljednjih 14 dana prije leta,
    • došlo do pojave bilo kojih od simptoma karakterističnih za COVID-19 (groznica, novorazvijeni kašalj, gubitak okusa ili mirisa, nedostatak daha) u posljednjih 8 dana prije leta,
    • osoba bila u bliskom kontaktu (na manje od 2 metra i više od 15 minuta) s osobom koja ima COVID-19 u posljednjih 14 dana prije leta.
  • omogućiti online prijavu (registraciju) na let prije dolaska u zračnu luku

5. Čišćenje

  • povećati učestalost čišćenja i dezinfekcije putničkog terminala, autobusa i opreme propisanim dezinfekcijskim sredstvima, što uključuje i pokretne stepenice, rukohvate, stolice, stolove, šaltere, sanitarne čvorove, ventilacijske sustave, POS uređaje, automate za registraciju, dizala, podove i dr.
  • redovito provjetravanje svih prostorija, gdje je to moguće

6. Ugostiteljski i trgovački sadržaji:

  • primjenjuju se protokoli za ugostiteljske objekte i jamstvo suradnje s partnerima koji imaju oznaku sigurnosti
Prijava za oznaku Safe stay in Croatia

Kolodvori i luke

1. Opća pravila za zaposlenike

  • informiranje i obuka zaposlenika o provođenju procedura za zaštitu zaposlenika i posjetitelja te procedura u slučaju zaraze zaposlenika ili posjetitelja
  • fizički razmak (posebno zaposlenika koji su u doticaju s posjetiteljima od ostalih zaposlenika)
  • nošenje zaštitnih maski
  • mjerenje tjelesne temperature
  • dezinfekcija ruku i dezinfekcija radnih površina više puta dnevno
  • ograničiti broj osoba u zatvorenom prostoru
  • redovno provjetravanje svih prostorija
  • u slučaju sumnje na zdravstvene tegobe, uputiti svakog zaposlenika liječniku

2. Opća pravila za putnike i posjetitelje

  • nošenje zaštitnih maski
  • dezinfekcija ruku (prilikom ulaska u objekt)
  • fizički razmak
  • poštovanje smjera kretanja kroz putnički terminal

3. Opća pravila za kolodvor i luku

  • omogućiti dodatne informacije i pomoć od strane educiranog osoblja
  • posebno označiti smjer kretanja kroz putnički terminal
  • u terminalu postaviti plakate i informativne prikaze o higijenskim mjerama i postupcima, redovno objavljivanje zvučne najave i video obavijesti na ekranima kao podsjetnik za održavanje razmaka te pranje / dezinfekciju ruku
  • osigurati beskontaktne dezinfekcijske spremnike na određenim točkama putničkog terminala
  • na pultovima postaviti zaštitne transparentne pregrade, što uključuje sve komercijalne sadržaje i usluge putničkog terminala (trgovine, ugostiteljske sadržaje, mjenjačnice, prodaju karata, naplatu parke-iiranja, rent-agenc-i)
  • omogućiti kupnju zaštitnih maski i dezinfekcijskog sredstva za ruke u bočici
  • osigurati pravilno odlaganje korištenih maski za lice i rukavica

4. Čišćenje objekta

  • redovita dezinfekcija zajedničkih prostora, a posebnu pozornost usmjeriti na opremu / mjesta koja se često dodiruju
  • redovito provjetravanje svih prostorija
  • povećati učestalost čišćenja i dezinficiranja sanitarnih čvorova, svaka dva sata ili češće
  • redovito čišćenje i dezinfekcija filtera klima uređaja, ventilacije i uređaja za grijanje

5. Ugostiteljski i trgovački sadržaji:

  • primjenjuju se protokoli za ugostiteljske objekte, primjenjuju se opće mjere za sprječavanje COVID-19 te jamstvo suradnje s partnerima koji imaju oznaku sigurnosti
Prijava za oznaku Safe stay in Croatia

Pristaništa na vodnim putovima

1. Opća pravila za zaposlenike

  • informiranje i obuka zaposlenika o provođenju procedura za zaštitu zaposlenika i turista te procedura u slučaju zaraze zaposlenika ili turista
  • fizički razmak (posebno zaposlenika koji su u doticaju s turistima od ostalih zaposlenika)
  • nošenje zaštitnih maski
  • mjerenje tjelesne temperature
  • dezinfekcija ruku i dezinfekcija radnih površina više puta dnevno
  • ograničen broj osoba u zatvorenom prostoru
  • ulaz i izlaz putnika s broda u grupama

2. Opća pravila za korisnike

  • nošenje zaštitnih maski u svim zajedničkim prostorima (pristanište, autobusi, turističke atrakcije i ugostiteljski objekti na destinaciji)
  • dezinfekcija ruku prilikom ulaska u sve objekte na destinaciji
  • ograničiti broj korisnika u zajedničkim prostorijama pristaništa prilikom iskrcaja i ukrcaja
  • fizički razmak
  • mjerenje tjelesne temperature prilikom ukrcaja putnika (u obvezi posade broda)

3. Čišćenje objekta

  • redovita dezinfekcija prostora i opreme na pristaništu, s kojom su korisnici i zaposlenici u doticaju
  • osigurati dezinfekcijska sredstva na ulazu i izlazu iz pristaništa
  • osigurati dezinfekcijske podne barijere na ulazu i izlazu iz pristaništa
  • redovito provjetravanje svih zatvorenih prostorija na pristaništu
  • korištenje  jednokratnih materijala u sanitarnim čvorovima (papirnati ručnici)
  • redovito pročišćavanje i dezinfekcija filtera klima uređaja, ventilacije i uređaja za grijanje
Prijava za oznaku Safe stay in Croatia

Rent-a-car

1. Opća pravila za zaposlenike

  • nošenje zaštitnih maski (u zatvorenom prostoru i prilikom primopredaje vozila)
  • mjerenje tjelesne temperature
  • ograničen broj osoba u zatvorenom prostoru
  • fizički razmak
  • dezinfekcija ruku i dezinfekcija radnih površina više puta dnevno

2. Opća pravila za korisnike najma

  • dezinfekcija ruku (prilikom ulaska u poslovnicu)
  • nošenje zaštitnih maski (u zatvorenom prostoru i prilikom primopredaje vozila)
  • fizički razmak

3. Poslovnica

  • na ulazu istaknuti bitne informacije i upute o ophođenju
  • osigurati dezinfekcijsko sredstvo na ulazu
  • pleksiglas pregrada između zaposlenika i korisnika najma

4. Vozilo

  • dezinfekcija svih površina u vozilu prije i nakon najma  

Infografika

Dokumenti

Priručnik za siguran boravak u Hrvatskoj
Prijava za oznaku Safe stay in Croatia